Fel vara eller utebliven leverans?

Denna artikel syftar till att belysa konsumentens rättigheter vid två vanliga problem: utebliven leverans och felaktiga varor. Vid utebliven leverans har konsumenten rätt att få pengarna tillbaka, medan felaktiga varor kan leda till krav på att rätta till felet, omleverans, prisavdrag eller återbetalas för köpet. Felaktig vara eller försening av leverans ska detta meddelas till företaget inom tre år och från den dag varan levererats tillkommer också en fjorton dagars ångerrätt.

Hur länge kan man anmäla fel i vara och försenad leverans?

Vid internetköp av varor har privatpersoner skydd genom, konsumentköplagen (2022:260) och distansavtalslagen (2005:59). Rätten till att påpeka fel eller försenad leverans måste ske inom tre år. Om du upptäcker ett fel på varan måste du dock anmäla det inom två månader från att felet upptäcktes.

”Åh nej, jag ångrade mig”

Vid internetköp har privatpersoner, oavsett om varan har levererats sent eller är felaktig rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från den dag varan mottagits. Om företaget inte har informerat dig om din ångerrätt förlängs ångerfristen upp till ett år, tills dess att du får denna information. När du väl har fått informationen har du 14 dagar på dig att meddela att du vill ångra ditt köp.

Din rättighet vid försenad leverans

En vara som skickas online ska levereras utan onödigt dröjsmål och inte heller senare än 30 dagar, såvida ingenting annat är avtalat. Om varan inte levererats har du som internethandlare rätt att häva köpet och därmed få tillbaka hela köpesumman. Du som konsument har rätt också att hålla inne med betalningen till dess varan har levererats.

Fel på varan, vad gäller?

I vissa fall kan en vara levererats skadad eller något annat fel. Du som konsument har rätt att kräva att företaget åtgärdar den trasiga varan eller att de levererar en ny produkt. Vid omleverans av en vara så påbörjas en ny reklamationsperiod på tre år. Om företaget ändå inte lyckas åtgärda felet eller att detta inte sker inom en snar framtid har köparen rätt till andra åtgärder av företaget. I dessa fall får köparen antingen prisavdrag för produkten eller pengarna tillbaka. 

Klicka här för vidare hjälp.

Comments are closed.